Hot MOJO

Publicerat: 7 februari, 2013 i Tankar, Träning

För första gången provar jag Hot MOJO Yoga i 38 graders värme och min upplevelse är riktigt positiv. Dagens tema var: Open your heart vilket gjorde att det var många positioner som öppnar upp bröstet. Välbehövligt. Passets instruktör hade härlig och positiv energi, mötet kändes personligt och hjärtligt. Bra stämning och energi i gruppen i övrigt också.

Yoga är alltid otroligt påfrestande då man inte utfört det på ett tag. Jag har mest löptränat och styrketränat det senaste året och det känns verkligen. Smidigheten och styrkan i ytterlägen är mycket begränsad. Positioner i ytterlägen kräver fysisk och mental styrka och fokus. Själv är jag rätt svag i axlarna så därför får jag jobba enormt med att inte all energi fastnar där. Meningen är inte att det på något sätt ska vara plågsamt, meningen är att man ska lyssna på kroppens gränser och att det ska vara lustfyllt. Men man uppmanas hela tiden att träda över gränsen med hjälp av andningen och avslappning. Klurigt, men det går.

hot-mojo

Själv är jag något låst i ena höften och det blev mycket märkbart idag, rullningarna på rygg från den ena sidan till den andra blev något ryckigt. Men enligt instruktören kommer det lossna ganska snart om jag fortsätter regelbundet.

Värmen gjorde sitt, fick hela kroppen att drypa av svett och det gick knappt att få grepp och knän och vrister i vissa positioner, så jag funderar lite på om det kanske är mer fördelaktigt att ha tunna tights på sig även om det var skönt att träna i shorts.

Efter passet blev vi rekommenderade att dricka rikligt med vatten i flera dagar – gärna vätskeersättning så att kroppen återställs med salt och andra mineraler.

Jag kommer helt klart ta alla tillfällen jag kan för att återkomma till Hot MOJO. Skön och välbehövlig komplettering till övrig träning.

hot-mojo-215x333

Smidighetsmålet 🙂

Kommentera

