Att fånga stunden

Publicerat: 1 februari, 2013 i #Blogg100, Tankar, Träning

Jag märker att jag tappar fart och lust då jag har förväntningar hängande över mig. Den kreativa förmågan och lusten avtar något. Mål, rutiner och planering är viktigt men det finns andra drivkrafter som behöver bejakas. Att ha utrymmet för att vara spontan, stanna upp, reflektera och fånga stunden är minst lika viktig. I min värld får inte rutiner och struktur ta över även om det ligger som grund i stora drag. För att producera, prestera och leverera behöver jag låta det ta en stund ibland, inte alltid, ibland sitter det direkt. Jag vill vara långsammare i vissa sammanhang, ta in många intryck, inte bara det jag ser utan även konsekvenser och känslor.

Jag tog som utmaning att hoppa med i #Blogg100 som innebär att jag ska skriva ett blogginlägg varje dag i hundra dagar. Tänkte att det kan vara bra för att få rutin på skrivandet. Det är ju inte alltid man har möjligheten att reflektera och samla intryck i yrkeslivet, utan det är bara att sätta sig ner och leverera på uppdrag. Skillnaden är att man oftast har en någorlunda tydlig bild av vad som förväntas. I den här bloggen ska det handla om min träning, tankar, utmaningar jag stöter på  i vardagen och det är jag som sätter den röda tråden. Då blir det en lärorik utmaning.

Läser Bodil Malmstens bok: Så gör jag – Konsten att skriva och får många insikter. Bland annat det nedanstående om inspiration.

Inspiration är latin – inspiratio, av inspiro: inandas, blåsa liv i. Inspiration är impulsen som andas liv i lusten att skriva, en lätt vind i ryggen, lätt som ett andetag som man inte vet vart den kommer ifrån. Inspiration är en trigger som startar skrivandet, som den skrivande sedan måste hålla igång.

De finns de som säger att inspiration är flum, inspiration finns inte, det är bara jobbet som räknas, skrivarbetet, inspiration är hundra procent transpiration.

Det säger inte jag.

Inspiration är att se det förunderliga, att få sin kick av den, lyftet och lusten att blåsa liv i; skrivet liv.

Inspiration är ingenting att ta för givet, inspiration måste tränas upp och inte slösas bort. Inspiration måste avlösas av långt tålamod. Inspiration är startskottet i maratonloppet. Det är inte inspirationen som skriver boken. Boken skriver du.

Jag kunde inte låta bli att dra paralleller till träningsmål. För att nå resultat handlar det om att fylla på med inspiration men samtidigt träna,  ha tålamod och en plan för att uppnå balans.

Idag stannade jag upp, tog ett glas vin med min vän, planerade, fnittrade och la mig på soffan istället för att köra ett styrkepass. Jag fångade stunden, tog in lust, lek och  kärlek. Resan blir så mycket roligare då.

kommentarer
  1. marvew skriver:

    Tänk att det är så svårt att hitta balansen. Jag jobbar mycket med att få in både struktur och spontanitet i vardagen och kunna njuta av det. Lusten är så viktig. Ha en skön helg!

Kommentera

