Samhällets tjänst utbildas i psykisk livräddning – äntligen

Publicerat: 29 januari, 2013 i #Blogg100, Samhällsfrågor

Funderade just över det härom dagen.  Många gånger har jag blivit sorgsen då jag iakttar människor som arbetar på myndigheter, typ försäkringskassan, arbetsförmedling, skattemyndighet. Jag blir sorgsen både för deras egen skull och för den människan som möter dem i en utsatt situation. Jag upplever att de som står och ska möta den utsatta människan väldigt ofta ser ut att vara helt uttömd på kraft själv. De som ska finnas i samhällets trygghetzon ger medmänniskan en tom ointresserad och avstängd blick. De har inte orken att bemöta medmänniskan och tolka signalerna, de har inte fått rätt verktyg och resurser som krävs för att de ska klara av att bemöta en utsatt människa. Vi har den utsatta nära oss varje dag. Den utsattes förtvivlade/sorgsna/ångestladdade/deprimerande uttryck går inte att ta miste på i min värld, men jag är en reflekterande och inkännande medmänniska. De kan vara jag, det kan vara du, det kan vara ditt barn…vi kan alla bli drabbade av kris och psykisk ohälsa.

Initiativet att utbilda samhället i psykisk livräddning är verkligen på tiden och jag hoppas att det går fort, för idag är det verkligen inte acceptabelt.

Vi kan alla bli en bättre medmänniska men de som ska ta emot oss då vi söker oss till samhällets trygghetszoner ska definitivt ha detta med i sin utbildning. Att det sedan finns utrymme att hantera människan humant och inte endast genom tolkande av paragrafer måste ansvarig politiker se till.

Som sagt – bra initiativ. Läs mer om projektet här.

Kommentera

