Hitta lusten, lär känna din kropps signaler

Publicerat: 22 januari, 2013 i Tankar, Träning

Igår var planen att starta upp mjukt med träningen igen efter febrig helg. Tänkte att jag skulle gå till gymmet och köra lite styrka och några få km på löpbandet. Men det tog emot rätt rejält. Jag är ju van vid att bara slänga på mig löparstället och ge mig ut, det är så mycket enklare på något vis. När den tanken slog mig, att jag skulle kunna springa några km i lite lugnare tempo så kom energin. Det kändes så kravlöst helt plötsligt.

Jag vet att det kan låta konstigt för många – löpning är en plåga för väldigt många som jag känner och det var det för mig också innan jag gjorde det till en vana. Tricket är att låta lusten styra och sen öka successivt. Jag själv började med långa Powerwalks. Sen ville jag självmant småjogga efter ett tag, sen ökade jag tempot för varje löprunda. Ibland, då energin var låg gick jag tillbaka till långsamt och kravlöst. Det är det tvungna som skapar motståndet.

Mitt tips till dig som har svårt att hitta lusten – tänk efter i vilken miljö du mår som bäst, vilka rörelser som får dig att må bra, vad triggar dig. Läs tidningar och artiklar om det som inspirerar dig, idrottsprestationer, natur eller vad det nu kan vara som väcker dig. Sen börjar du mjukt och lustfyllt och när du känner att energin finns för att öka gör du det. Du bestämmer.

Men tänk också på att hjärnan är skapt för att spara energi, den tar helst den bekvämaste vägen, en ren överlevnadsinstinkt från förr. Den kan lätt lura dig att lägga av innan du ens har börjat. Ta kommandot där…;-) Du vet när latmasken kryper fram. Lär dig att känna din kropp genom att lyssna noga på signalerna och lär dig skilja på när du mentalt bromsar och när kroppen verkligen behöver vila. Det gör du genom att vara sann mot dig själv och inte hasta fram några resultat utan öka i takt med lust och förmåga. Men en viktig sak för att lusten ska komma till dig är, regelbundenhet, gör det till en vana och gör plats för det i kalendern. För vad är viktigare än du?

kommentarer
  1. Lotta Westberg skriver:

    Vilken snygg blogg!

  2. Helen Lundberg skriver:

    Tackar, känns bra 🙂 Min stil liksom. Lite ruff.

  3. marvew skriver:

    Tack för bra tips. Jag tappade promenadlusten i våras. Som omväxling började jag simma. Framåt hösten kom lusten tillbaka igen. Jag saknade den friska luften och att få tid att rensa bland tankar. Nu när vinterkylan tär på mig tester jag Indoor Walking. Allt är bättre än att låta bli helt.

    • Helen Lundberg skriver:

      Skönt att du hittat tillbaka. Naturen är för mig den viktigaste energikällan. Så när lusten tryter försöker jag bara fånga solens strålar eller allt annat som är vackert. Spatsera till bra musik. 😄.

      Dansa har blivit en annan källa, afrodans ger mig ett härligt endorfinrus…Vi har alla våra egna små triggers, musik, natur och dans är mina. Sen blir jag vansinnigt inspirerad av att se eller läsa om duktiga idrottsutövare.

  4. marvew skriver:

    Håller helt med. En långpromenad på helgen är nästan en förutsättning för en bra vecka. Och afrodans är helt underbart. Det är så häftigt att man kan tu ut sig mer när det känns rätt!

Kommentera

