Rekreationsterapi – en inre känsloresa

Publicerat: 24 augusti, 2012 i Relationer

Livet har olika faser. Ibland trivs jag med att vara extrovert och ibland introvert. Det handlar inte så mycket om jag är det ena eller det andra som person utan det handlar mer om i vilken fas i livet jag är i. Just nu är jag inåtvänd och inkännande. Jag vill inte utmana världen, jag vill bara vila i en trygg vagga och känna kärlek.

Det är inte första gången i livet jag är inne i en sådan fas, den kommer för det mesta efter att jag varit inne i en mycket extrovert fas. Där jag haft höga krav på mig själv och susat på i ett högt tempo med alldeles för lite reflektion.

Jag är en blanding mellan extrovert och introvert. Det är inte så ovanligt och unikt. Jag tror att de flesta har lika mycket inom sig och att det snararde handlar om i vilken omgivning, miljö eller fas man befinner sig i.

Jag saknar ord som utrycker det jag känner just nu men jag känner mycket och tillåter mig att göra det. Jag fångar upp det jag känner och läser av det jag känner. Man kan säga att jag förlöser känslorna, frontar dem och identifierar känslorna som annars satt/sätter sig på olika ställen i kroppen och blockerar flöden som hjälper kroppen att va i balans.

Som tur är så har jag min mycket fina vän och duktiga Dip.Rekreationsterapeut: Helena Silver som leder mig i min känsloresa. På bara på några veckor har jag lärt mig identifiera mina känslor. Varje gång jag känner något går jag in i känslan och låter den rumstrera för att sen låta den sprida sig och tona ut. Jag förtrycker eller ignorerar inte känslan.

Saken är den, att samtidigt som jag kommer nära känslor som rädsla, ilska, sorg och skam kan jag också närma mig känslor som glädje, tacksamhet, kärlek och det sprider en värme och ger små lyckorus mycket oftare än innan jag fick massor av fin kunskap av Helena.

Ett hett tips för dig som vågar och vill känna.

kommentarer
  1. Helena Silver skriver:

    Det är så härligt att läsa dina texter igen. Och det är så häftigt att läsa vad som händer inom dig nu. Å tack snälla för dina fina ord ❤

    • Helen Lundberg skriver:

      Du får väldigt gärna ge lite mer fördjupat information om metoden Helena. Berätta hur du jobbar. :-). Det är så intressant.

      • Helena Silver skriver:

        Ordet rekreation betyder ”återhämta sina krafter”. Det är precis det som den här terapin handlar om. Du som klient ska kunna hämta tillbaka dina inre krafter, som finns bakom alla våra upplevelser och krav som vi byggt på genom tid. Att genom samtal (avslappnat liggande på en bänk) kunna titta på olika beteendemönster som skapats lång tid tillbaka, och som kanske hindrar dig idag från att leva fullt ut. Att kunna se dem och bli medveten om hur de verkligen känns i kroppen, där kan vi släppa många spänningar. Därifrån kommer förändringen, återhämtningen och vi kan leva mer i närvaro med oss själva.

  2. […] ett tidigare inlägg berättade jag även om Rekreationsterapi […]

Kommentera

