Hållning, Pilates och självkänsla

Publicerat: 15 juni, 2012 i Tankar, Träning

Att hålla upp sin kropp i en hälsosam linje kan vara utmanande. Det är lätt att det glöms bort och framförallt i perioder då vi är stressade. Då andas vi med korta andetag och vi säckar ihop med korsade ben och gamnacke framför datorn.

Och man behöver inte vara utbildad i anatomi för att förstå att detta sätter stopp för cirkulationen i kroppen. Detta bidrar såklart till värk, domningar och i värsta fall kroniska skador.

2003-2004 hade förmånen att ha ett uppdrag som konsult på Stockholm Pilates Center.  Under två års tid fick jag lära mig mycket om den naturliga hållningen och vilken betydelse den har för det mentala tillståndet och självkänslan.

Träningsformen Pilates

Pilates går mycket ut på att stärka kroppen i sin naturliga position så därför börjar man alla träningspass och övningar med att se till att man har stabiliserad nacke, placerade axlar och skuldror, ett stadigt grepp om bålen, den muskulära dragkedjan nerifrån nedre delen av magen och uppåt, sen en naturlig svank i bäckenet. Andningen är också i fokus, in genom näsa och ut genom munnen med ett visst motstånd (som om du har ett litet smalt sugrör du blåser ut luften i). Andningen ska gå ner djupt i lungorna och du bräddar ryggen som om du hade gälar. När du har den positionen och andningen är långsam och kontrolerad kan du börja med övningen. Detta präntas in i träningen och efter ett par veckors träning sitter den rutinen där naturligt både när du tränar, springer och när går i vardagen. Läs mer detaljerat om grundprinciperna här.

Enligt min egen erfarenhet. Är som ni förstår fortfande väldigt kär i träningsformen.

Träningen är fantastiskt effektiv. Under mina två år på SPC förbättrade jag min hållning radikalt. Den var absolut inte dålig innan, men den hade helt klart förbättringsområden. Jag hade ju tränat löpning, styrketräning och gruppträning större delen av mitt liv så jag hade en rätt ståtlig hållning. Men. Jag var stel i rygg och jag andades uppe i bröstet. Vilket gjorde att mitt bröstben var onödigt öppet och jag hade knappt någon rörlighet alls mellan vissa kotor. Vissa partier i ryggen var helt låsta. Jag var kort i lårmuskeln vilket gav mig ett ständigt tryck och belastning på höfter och rygg. Jag hade ofta kännigar av ömma ljumskar, höfter, ischias och ibland riktigt plågsamma ryggskott.

Pilates handlar mycket om att stärka kroppen inifrån och ut, stort fokus ligger på de mindre musklerna närmast skelettet och att öka rörlighet genom att förlänga musklerna. Man jobbar mycket med stabilisering- och balansövningar vilket gör att den inre muskelaturen närmast skelettet och finmotoriken får vara med och verka. Du rullar mjukt igång ryggrad, roterar, vrider och mjukar upp stela partier i effektiva övningar för hela kroppen, till och med för lederna i fötterna finns det rörlighetsövningar. Övningar som skapar genomblödningar och cirkulation. Fantastisk för hela kroppen.

Efter bara några gånger kan du känna att du bär upp kroppen på ett helt nytt sätt, du är stark inifrån och du är mjukare i dina rörelser. Jag fick känslan av stolthet och blev mer graciös i mina rörelser, som en dansare.

Träningsformen är långt ifrån mesig.  Övningarna är mer fysiskt ansträngade än att lyfta skrot, träningsformen utmanar och tränar upp flera förmågor i en och samma övning, balans, intelligens, smidighet, uthållighet och styrka. Utmanande men samtidigt väldigt effektivt och roligt.

Stärkt självkänsla

Jag kan gå i god för att detta är bra för självkänslan. En stärkt hållning gör något med den mentala inställningen till livet och en stark hållning får du garanterat av Pilates. Blicken lyfter och du blir stärkt i både kropp och själ då du tar hand om och respekterar din kropp och hållning. När du visas dig själv att du är viktig bygger du på självkänslan.

Det är som att ge kärlek till sig själv.

/Helen

Kommentera

