Insikt

Publicerat: 14 juni, 2012 i Kärlek, Relationer, Tankar

Ibland behöver jag höja min blick och lokalisera vart jag befinner mig på min livskarta, på min alldeles egen karta. Kartan som visar vart jag önskar och hoppas att jag befinner mig om 1 år, 5 år, 10 år, 30 år.  I vuxen ålder har jag lärt mig att stanna upp, fundera på: lever jag som jag själv valt att leva eller lever jag ett liv för att passa in i andras eller faller jag in i normer och mönster.

Om kursen börjar komma för långt ifrån min egna riktlinje så börjar det kännas ängsligt och olustigt i kroppen.

För att undvika detta stannar jag upp och lyssnar in mig själv, känslor, tankar, själ, hälsa och energinivån. Ser och förstår jag att jag har en dålig samklang just nu behöver jag se över mitt nuläge och kanske styra om kursen. Jag behöver inte återgå till den gamla trygga vägen, vi är ju förändliga, vi utvecklas och uppskattar därför olika saker i olika livsfaser. Jag får hela tiden upp ögonen och hittar nya vinklar och perspektiv.  Häftigt tycker jag, otryggt tycker många.

Om jag inte lyssnar på mina egna signaler i ett tidigt stadium så gör jag avkall på mig själv. Då ställer jag mig själv i det andra rummet och självrespekten försvinner succesivt.

Det som får mig otrygg är då jag går ifrån min egen inre röst. Då vacklar jag. Då flackar min blick, då vill jag inte mötas, då försvinner min nyfikenhet och mitt mod.

Lite av livet, en ständig orientering. Ibland tar jag genvägar och ibland trasslar jag in mig i snårigheter. Den mest välmående är den som inte tillåter sig gå för långt från sin egen kurs. Den som ständigt håller kontakt med sitt jag och lyssnar på jagets varningssignaler.

Signalen uttrycker sig på olika sätt, oro, magont, stel nacke, ond rygg, spända axlar, ångest, sömnbesvär, dålig självkänsla och koncentrationssvårigheter mm.

Det motsatta, då jag är på rätt kurs, då jag lyssnat, känt och respekterat och förstått mina egna behov då kan jag känna flow. Flow är den härligaste känsla jag kan ha. Då vet jag. Nu är jag rätt. Så skönt.

Den kan även uppstå i grupp. Samklang och flow. Då vi alla spelar en unik roll, vi accepterar olikheter och förstår att vi alla är viktiga och bidrar på olika sätt.

Det är något att eftersträva.

Kommentera

