Att segra över sin rädsla = Våga växa

Publicerat: 8 november, 2011 i Nätverk, Relationer, Tankar, Träning
Etiketter:, ,

Att prata om självkänsla har blivit lite krystat. Det känns uttjatat. Jag har vridit och vänt på det så många varv att det står mig upp i halsen. Det spelar ingen roll hur många verktyg jag får för att motverka en inpräglad känsla av betydelselöshet. Den dyker upp i situationer som det inte går att värja sig inför.  Det finns inga ord som tröstar då jag talar till mig själv i en nedsättande ton. Rösten skär igenom allt.

Men det går att utmanana rösten och det bör du göra.

Själv ställde jag mig mitt i rummet på min Våga Växa kurs och presenterade min nya handlingsplan, säljplan och idé om konceptutveckling inför 20 andra affärskvinnor. Jag började med att berätta att jag va livrädd. Att jag sysslat med djupandning i en hel timme för att klara av att sitta rakt upp. Att paniken slet i mitt bröst, att jag ville ta mig därifrån.  Men att min vilja att genomföra min presentation och hanterara motståndet jag känner inför att stå framför en massa med människor var starkare.

Jag har gjort det flera gånger, men samma känsla har återkommit. Panik. Bakåt i tiden så har det gått för lång tid mellan varje gång för att jag ska kunna bygga upp någon form av rutin och trygghet. Det har kommit att bli lika skrämmande varje gång. Men i och med att jag startat mitt företag har jag varit tvungen att nätverka och presentera min affärside snabbt och tydlig inför stora massor. Detta gör att jag har tränats så många gånger att jag börjar bli trygg och van.

Härom dagen, för första gången kände jag att jag inte bara såg lugn ut då jag minglade, jag var lugn också. Jag kände mig säker i mig själv och säker med min presentation. Jag kunde den som rinnande vatten och jag anpassade den utifrån den jag mötte. Jag klarade av att vara flexibel. Jag kände att jag hade segrat över min egen inre röst och det känns förbannat bra.

Jag har nu bokat  upp mig på en framtida föreläsning om marknadsföring och ett av mina framtida mål är att göra detta till en del av mitt yrkesliv. Vilken skön seger. Att våga växa.

Hur gör du, känner du igen dig? Har hanterar du din rädsla? Tampas du med den för dig själv eller talar du öppet om den?

kommentarer
  1. Helena Silver skriver:

    En rädsla som de flesta känner igen. Tänk att så många har samma panikartade känsla att prata inför människor. Men vi ser det sällan, de flesta som står där ser så avslappnade ut. Vi kan dölja det bra. Jag har slappnat av mer då jag har slutat att tänka på hur andra människor uppfattar mig. Jag försöker att lägga fokuset mer på mig själv, och hur min kropp känns. Var finns mina fysiska späningar i kroppen? Om jag är mer närvarande i mig själv så blir jag mer lugn. Fungerar kanske inte varje gång, men mer ofta nuförtiden. Lycka till med växandet, du är så bra, Helen!

  2. helenlundberg skriver:

    Tack Helena, det värmer gott. Hela du utstrålar lugn och harmoni och det känns genuint.

Kommentera

