På okänd mark

Publicerat: 19 oktober, 2011 i Familj, Kärlek, Relationer
Etiketter:, , ,

Fördelen med att flytta mitt i livet är att man får upptäcka nya miljöer, stigar och stråk. Ibland då jag är ute och går böjer jag ner huvudet och bara går, utan att igentligen veta vart jag går, jag går fort och länge på detta sätt. För att då jag höjer blicken är jag på något ställe jag aldrig varit förut. Jag börjar att leta mig hemåt och jag upptäcker saker som jag förmodligen aldrig skulle upptäckt om jag gått samma stråk varje dag. Jag ser miljöer, hus och växtlighet med nya ögon. Jag hittar nya vägar och smultronställen. Det har hänt att jag gått vilse vid något tillfälle då det har tagit fyra timmar att komma hem. Det va mindre lyckat men ändå lärorikt. Jag lärde mig att inte gå så långt, inte gå i mörker och att kissa först.

Fast hemlängtan kommer över mig som en ångvält ibland. Längtan till min trygga vrå, min första lägenhet, mina första egna köksgardiner som åkte upp och ner i mitt så bekanta köksfönster. Saknaden av barnen som små. Den nya fasen i livet med nästan vuxna barn ger någon slags separationsångest. Även om jag älskar det nya och allt vad det innebär med helt fantastiska individer som man kan resonera och skratta tillsammans med, så glimtar det till en liten smärta av längtan tillbaka till närheten och då man kände sig behövd varje dag. En slags tomhet, som är på väg att fyllas med något nytt, något vemodigt.

Det komplexa livet levererar både ljuspunkter och sorg i en mix. Men det jag ville komma fram till var att det är fantastiskt och kreativt att ge sig ut i nya stigar och stråk även om vemoden och tryggheten drar åt andra hållet. Det är utvecklande och energiskapande. Det blir också en bra förebild för barnen.

Så, nu ska jag jobba lite. Fick som vanligt inspiration och massor med tankar på min PowerWalk så jag var tvungen att skriva av mig.

Kram till dig som läser min tankar, dela gärna med dig av dina.

kommentarer
  1. Sophia Sundberg skriver:

    Jättebra skrivet och vilken härlig bild! Har du tagit den, i så fall vart? När jag läser din text kommer jag att tänka på Einsteins definition av galenskap: Att göra samma sak om och om igen, men varje gång förvänta sig ett nytt resultat! Väl en ny stig nästa gång du också!

    • helenlundberg skriver:

      Härligt att bli ihopkopplad med med lite galenskap. Hade önskat att jag hade lite mer av den varan. Eller kanske lite mer lekfull till vardags i alla fall, låta präktigheten falla av för en stund per dag. Får jobba lite på det…;-)

Kommentera

