Jag tror visst att jag begåvats med gröna fingrar

Publicerat: 15 juni, 2011 i Tankar
Etiketter:, ,

Eller så är det ett riktigt bra blomsterår i år, för jösses vad det växer och doftar i lilla trädgården här i Kälvesta.

Vilken härlig meditativ sysslesättning det är att påta i trädgården. Det är faktiskt helt nytt för mig. Jag har ju bott i lägenhet större delen av mitt liv. Så nu njuter jag nyfiket av varje timme jag får spendera ute bland spadar, frön och lökar. Även om jag grunnar och är riktigt osäker på om det är ogräs eller om jag rensar bort något som ska bli något vacker har jag i alla fall lyckats bevara några blomster. En trädgårdsmästare skulle förmodligen storgråta om de såg mig röja runt.

Men Åh vad stolt jag blir. 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Foto: Helen Lundberg

Nu har jag fått blodad tand och har lovat mig själv att jag ska plugga på lite om plommonträd, Jasminbuskar, Röda vinbärsbuskar, jord, gräs och alla blommor jag inte kan namnet på. Det får bli semesterlektyren.

Någon som har lite säkra tips?

kommentarer
  1. Hej Helen!

    Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.
    Ja, det är lätt att ifrågasätta sitt eget värde när man har blivit bortvald som barn. Då var man maktlös.

    Nu är det Jag som styr mitt liv. Jag skulle aldrig tillåta att mina barn blir behandlade på samma sätt och jag har sett till att läka mina sår.

    Självkänslan är färskvara och behöver ständigt hållas uppdaterad.
    För egen del uppmärksammar jag de bitar jag är tacksam över och påminner mig själv om mina styrkor och positiva egenskaper. Jag lyssnar på min egen vilja och sätter ansvarsfulla gränser genom att säga Nej, när jag menar det, Utan att få dåligt samvete.

    Hur gör du för att stärka Din självkänsla?

    Stor kram och tack ännu en gång för att du delar med dig.

    /Linda

    (Den nakna coachen)

  2. helenlundberg skriver:

    Hej Linda,
    Jag har nog mycket att lära gällande min egen självkänsla. Den är för det mesta stark för att jag har jobbat rätt mycket med att bli hel och skuldfri. Min svaghet är att jag alldeles för sällan ber om hjälp. Jag ska liksom klara allt själv och det kostar. Så ibland får självkänslan sig en turn. Och då känns min bakgrund, då hamnar jag långt ner på ”bra självkänsla” skalan.

    Jag har jobbat med självkänslan på så sätt att jag med hjälp lärt mig att förstå mitt vuxna beteende och mina reaktioner. Då man växt upp som medberoende får man ett inbyggt överlevnadsbeteende som man tar med sig in i vuxenlivet. Ett tydligt beteende som jag hade med mig var kontrollbehov, jag vill veta vart alla i min omgivning var och vart de är på väg. Då jag fick instikt i att detta var ett beteende jag hade med mig från barndomen, för att jag själv skulle överleva då jag var liten, lärde jag mig att hantera detta på ett annat sätt. Det kröp annars på mig som ångest innan jag visste om det. Idag kan jag förstå och förklara för min omgivning varför jag alltid vill veta allt i förväg. Men jag jobbar också med att bryta det mönstret. Jag har en del kvar att jobba med, men det viktigaste är att jag har insikten i att det finns vissa tomrum och sorger att bearbeta.

    Må så gott
    Helen

  3. Petra skriver:

    Vad härligt! Jag kan tänka mig att det är rofyllt att påta i jorden. Kul m ny hobby också.

    • H&C Lundbergs skriver:

      Hej Petra, visst är det rofyllt. Rätt spännande också. Sen blir det fantastiska objekt att fota om man är intresserad av det. Igår var jag ute och fotade då solen stack fram efter störtskurarna, vackert då regndropparna skimrar i solskenet. Massor med effekter och vackra färger.

      Är det dags för semester snart?

Kommentera

