Kraften som får mig att lita på min förmåga

Publicerat: 9 juni, 2011 i Relationer, Tankar
Etiketter:, , ,

Jag kände att det var dags att anta några utmaningar och gå vidare i min personliga utveckling. Drömmen har alltid funnits där. Den självständiga, driftiga, nytänkande och fria kvinnan.

Det är klart att det känns otroligt osäkert vissa stunder och rädslan att jag inte ska hålla hela vägen finns ju där. Rädslan att inte kunna leva upp till alla krav och utmaningar som kommer då man ska driva eget företag. Du vet, då handflatan känns lite fuktig.

Då jag valde att släppa min trygga och fasta tjänst som marknadsförare och projektledare för att starta eget företag, så var ett av de  starkaste argument att jag kände behov av att få växa som människa. Ett annat argument var att jag ville utforska mina egna resurser. Det är så lätt att man fastnar i fåror och blir lite enkelspåring som anställd.

Nu har det gått en halvår och jag njuter av varje stund som egen företagare. Klart att ekonomin är nervös ibland, det ska jag inte sticka under stolen med, men i det stora hela har jag fortfarande stora framtidshopp. Belöningen känns som bäst då man får förtroendet och möjligheten att visa vilka förmågor, styrkor och kunskaper man har.

Skrivet av Henrik Fexeus:   – Att få någons förtroende är en av de mest kraftfulla former av motivation och inspiration som finns.

Kraften som kommer med detta driver mig framåt och gör att jag vågar lita på min egen förmåga. Den gör mig starkare. Den får mig att vilja ta ett steg till upp på utvecklingens trappa.

I grund och botten handlar det också om hur mycket man litar på sig själv. Ibland sätter man mål för sig själv som man inte uppfyller. Bryter man löftet till sig själv för många gånger börjar man tvivla på sig själv och detta påverkar mitt beteende. Personlighetsdragen som lyser igenom visar då inte det som får andra att lita på dig. Din självbild är det andra känner.

Lärdom: Sätt upp realistiska mål för dig själv och se till att genomföra dem. Att genomföra mål, små som stora, ger dig en inre styrka och utstrålning som får andra att få förtroende för dig.

Jag har börjat ”realistiskaochsmartamålskolan”, gör det du med. Jag är helt säker på att det kommer att innebära att vi då växer både som medmänniska och som affärspartner.

Har du några knep? Skulle vara så himla intressant att få ta del av hur du tänker.

Kommentera

