Tankar till ensamstående som kämpar

Publicerat: 1 juni, 2011 i Relationer

Idag blir det lite ordning och reda. Bokföring och struktur på agendan. Jag kan inte låta bli att skjuta på det in i det längsta. Det ligger liksom i min natur. Det är alltid lite ångestladdat. Då jag är klar med detta så känner jag mig lättad och fri. Jag fattar verkligen inte varför jag inte gör som jag lär. Jag vet ju att det bästa är att ta itu med det på en gång, ändå gör jag det inte…

Om jag ska analysera lite utifrån mitt eget perspektiv så tror jag att det har att göra med att jag kämpat så länge och hårt med att överleva som ensamstående mamma. Så länge att det har blivit djupt rotat i min kropp och själ. Den oro man känner som ensam mamma ger en ett beteendemönster som håller i sig länge. Att räcka till på alla områden och få pengarna att räcka till för alla behov som växer fram i det materiella samhället.

Det är beundransvärt det alla ensamstående gör idag. Samhället är verkligen inte anpassat för de förhållanden många lever i idag. Jag minns att barnens alla lov blev som tyngst. Jag led av dåligt samvete och skuldtsatte mig ofta för att ge barnen det alla andra fick.

Nu har jag passerat denna tid, är numera lycklig sambo. Mina barn har blivit nästintill självgånde och mina bonusbarn har ett tryggt nätverk runt omkring sig. Men det finns kvar i mig. Jag tar ingenting för givet och jag har stor respekt för alla ensamstående som kämpar för att få det att gå ihop. Jag vet att det finns alltid de som har det värre och det finns otroligt mycket att vara tacksam för också – det tror jag alla normalbegåvade människor vet. Men det gör ändå ont att inte räcka till. Vilken fas och livssituation man än befinner sig i.

Jag har funderat mycket på vad man kan göra för att förbättra detta och har många ideer och tankar som snurrar, en affärsidé som ligger och gror. En dag ska jag skicka in den till Playing for Change

Hur tänker du?

Kommentera

