Att se och ta fram det unika

Publicerat: 4 maj, 2011 i Relationer, Tankar
Etiketter:, ,

Att se  och ta fram det unika som finns inom ett företag/organisation/verksamhet är verkligen ynnest att få arbeta med. Som marknadsförare är det just det som blir den första frågan man ställer sig då man ska hjälpa ett företag att synas mot marknaden. Vad är hjärta och själ i verksamheten.

Av egen erfarenhet vet jag att det spelar en väldigt stor roll i arbetetsprocessen. Då tänker jag främst på hur bra jag mår när jag får göra det jag verkligen är bra på. Vilket flow jag får då jag är och verkar inom det område jag brinner och vill verka för. Jag tänker på vilken skillnad på ansträngning det blir då man känner sig motiverad, engagerad och trygg i det man gör. En annan sak som också kan vara motiverande är om man har hittat ett helt nytt område man vill utvecklas inom – då kommer det oanade krafter, nästan som en nyförälskelse – ingen sömn behövs.

Det motsatta är då att man försöker vara överallt och tvingar sig till att utmana sin förmåga nästan till det yttersta varje dag. Man verkar på områden som man kanske inte hanterar fullt ut, dessutom under tidspress och kanske under en ekonomisk knivig situation.  Det är visserligen utvecklande och lärorikt, men det behöver inte nödvändigtvis vara så. Det finns andra vägar, det är ditt val.

Därför är det oerhört viktigt att verkligen ta sig en funderare då man driver en verksamhet. Vad är hjärta och själ i min verksamhet, vad mår jag bra av att arbeta med, när känner jag flow, vilka områden är jag trygg med.

Sen slipar man på det man kommer fram till, tills de glänser, det unika med din verksamhet. Sen ska det omsättas med budskap, språk,  pay off, bildmaner och kopplingar som talar samma språk och som upprepas i alla kanaler. Och strategin för detta, det är mina små knep. Kolla gärna in H&C Lundbergs.

Jösses vad jag gillar det jag gör.

kommentarer
  1. Petra skriver:

    Vilken härlig blogg du skriver!

  2. Mykonos skriver:

    Unikitet? Skämtar du med mig?

Kommentera

