De kallar mig strukturfascist

Publicerat: 2 april, 2011 i Tankar
Etiketter:, , , , ,

Första gången jag hörde ordet strukturfascist visste jag inte om jag tyckte att det var en positiv egenskap eller inte. Jag förknippade ordet med kontroll och för mig har det ordet blivit en aning negativ. Men ju mer jag sög på karamellen ju mer sötmna fick jag ut av den. Struktur ger mig trygghet, det handlar inte om kontroll, det handlar om överblick, lite finare och positivare ord.

Jag trivs med att ha överblick på min dag, min vecka, min månad, mitt år och min familjs framtid. Överblick får mig att slappna av. (Sen får jag jobba med att inte alla trivs med just det sättet att få vardagen att gå ihop). Överblick ger mig luckorna till vila, luckorna till att vara kreativ, luckorna till viktiga saker man oftast prioriterar bort om man inte har bestämt sig för att dessa ska jag inte avvara, de ska in i strukturen. Vissa personligheter, bland annat min sambo, får hybris av detta resonemang. Han känner sig ofri. Jag blir fri i en struktur, hur motsgelsefullt det än låter.

Och jag känner att jag blir bättre och bättre på att se fördelarna och acceptera olikheter.

För några år sedan kunde jag flippa helt på jobbet om vi bytte målriktning. Jag kunde argumentera i flera timmar för att få stå fast vid det uppsatta målet, en riktig ”pain in the ass” för min dåvarande chef. Numera säger jag: låt mig få gå hem och sova på saken. För att jag vet, jag har lärt mig,  mitt problem är inte det nya målet, utan att vi släppte strukturen. Jag blir orolig i själen, men om jag ger det lite tid så kan även jag hitta fördelarna, men det tar något längre tid för mig.

Det finns alltid en baksida. Detta är baksidan på att vara extremt målfokuserad, vilket också har drivit många projekt i land.

Så, ja. Jag är en strukturfascist och jag gillar det. Förmodligen därför jag passar som projektledare. Älskar god framförhållning, tydliga briefer med syften och mål, tidsplaner och aktivitetsplaner . Målet ska förankras och visualiseras i alla delaktigas sinne. Då når vi målet.

Insikt är skönt. Hur tänker du?

/Helen

 

kommentarer
  1. Helena Silver skriver:

    Vilken insikt! Det är precis det här det handlar om, att förändra vårt förhållningssätt och inställning till oss själva. Att se själva grunden i vårt beteende och acceptera det. Inte förändra den personlighet vi har. Härligt skrivet, Helen! kram på din dag idag!

  2. helenlundberg skriver:

    Tack Helena, kram tillbaka på din dag.

Kommentera

