Stanna upp en längre stund då du berörs av skönhet

Publicerat: 23 mars, 2011 i Böcker, Familj, Filmer, Relationer, Tankar, Träning
Etiketter:, , ,

Då var det dags för mig att tipsa om en bok som jag har haft mycket nytta av. Speciellt dagar då det känns lite motigt.

Att endorfiner är något som är bra för kropp och själ är säkert ingen nyhet för många av oss. Men hur gör man för att aktivera flödet helt själv. Det kan vara lite tricky.

Endorfineffekten, skriven av William Bloom. Boken handlar om endorfinens effekter och har stått i min hylla ett antal år nu. Jag plockar fram den med jämna mellanrum då jag behöver lite måbrakunskaper och jag fascineras av den tillgängliga signalsubstansen som har fantastiska grundegenskaper.

Visste du att:

  • De skapar fysiskt välbehag och hejdar smärta. I extrema fall kan kroppen producera endorfiner som är tusen gånger starkare än morfin.
  • De främjar läkning av skadade och sjuka vävnader.
  • De stimulerar immunförsvaret så att man har en grundval för varaktig hälsa.
  • De skapar en fysisk känsla av välbefinnande, hälsa och glädje.
  • De skapar eufori och lyckokänslor som människor upplever som en djup andlig förbindelse med naturen.

Det fantastiska är att det går att aktivera sin endorfinproduktion genom att njuta, stanna upp en längre stund då du berörs av skönhet, känna. Genom att tänka på saker som fått dig att må bra ända in i varenda cell aktiveras den magiska signalsubstansen.

Jag har ett ascoolt minne som jag fixerar vid då jag vill kicka igång flödet.

Det är min första röda sportbil cab(Fiat x19). 23 år gammal och hiskligt stolt. Det är en av de första vårdagarna och året är 1987. Solen skiner och asfalten har precis blivit ren från grus. Solen värmer ordentligt och jag lyfter av taket. Stereon har nya schysta bashögtalare. Bara en sån sak. ..Jag har inget mål, jag är ledig, jag trampar gasen i botten…

Även om jag inte tycker bilen är så där supercool längre – känner jag känslan…det pirrar liksom. Om jag inte har fått allt om bakfoten, så förlänger jag livet lite varje gång då just den känslan infinner sig.

Endorfina mera helt enkelt…

Kommentera

